veerlevdsluis.reismee.nl

update 5

Al even geleden maar veilig aangekomen in Benin. En tja… nazoveel Engels even moeilijk om te schakelen naar het frans. Waarvan dan ookweer bleek dat alles wat ik ooit geleerd heb heel heel heel ver weg zat.Verstaan ging een beetje in het begin maar het praten moeilijk. Maar eerst overBenin. Lastig het is ook west Afrika. Eigenlijk is het hetzelfde maar toch ookweer heel anders. Ik denk dat het verschil zit in twee dingen. Natuurlijk deEngelse en de Franse invloeden zijn verschillend de taal de gebouwen endaardoor misschien ook wel een beetje de mensen. Of dat is een ding wat voormijn gevoel is. Nu is het wel zo als je hier ‘s morgens over straat loopt wordje niet door iedereen aangesproken hoe het gaat en goedemorgen gezegd, soms welfijn.
Na zes weken Ghana is dat ook wel weer raar en weer even wennen. Ook is Beninnog niet op toeristen ingericht waar je in Ghana wel de plaatsjes voor hebt.Als je hier kijkt naar de scholen de huizen en hoe de mensen leven lijken zehet wel wat beter te hebben. Nu zit ik hier ook nog geen twintig minuten vaneen grote stad af. Ik heb in Ghana gezien dat dat wel een heel erg grootverschil kan maken.
Het vervoer. Waar in Ghana eigen auto’s zijn en heel heel heel veel taxi’shebben ze hier alleen de zem en een enkele taxi. Een zem is een motor taxiwaarop ze alles vervoeren meubels boodschappen cement en wat je nog meer kanbedenken, en waarop je als moeder met drie kleine kinderen gewoon mee kan methet hele gezin. Telkens blijf ik me erover verbazen dat het past, en vooral dathet goed gaat.
De taal is me meer overvallen dan ik dacht na twee dagen introductie beslotenmet de organisatie hier dat ik om te beginnen de eerste twee weken halve dagenga werken en halve dagen Franse les ga nemen. Niet perse omdat ik het niet zouredden maar vooral omdat ik mezelf dan fijner voel en hier een leukere tijd gahebben. Met de introductie zijn we naar twee markten geweest en een grotesupermarkt een hoop over het land verteld en een paar woorden in de lokale taalgeleerd. Inmiddels begonnen met de Franse lessen die ik echt leuk begin tevinden maar ook wel pittig zijn. Ook begonnen op de school, bij ons tevergelijken met groep 1 en 2. De kinderen zijn zoooo leuk willen niets lieverdan spelen gek doen en vooral heel veel aandacht en opgetild worden. Wel wordende kinderen hier op school veel meer geslagen dan in Ghana. Toch is het evenschrikken elke keer hoe hard een volwassen vrouw een kind van 3 of 4 jaarslaat. Het is hier normaal moeilijk om te zien maar ze kennen geen anderemanier. Zou ze graag helpen om op andere gedachten te brengen. Probeer wel metde juffrouw te praten maar ben tenslotte hier om te helpen en niet om huncultuur te veranderen. Na Ghana dacht ik dat ik veel wel gezien had maar hoe zehier de kinderen slaan was wel erg heftig de eerste keer. En nog steeds maar jekunt ze niet veranderen. Ik probeer de kinderen te troosten en die ik help opeen andere manier te benaderen. Ik hoop zo dat de kinderen die ik help het leukvinden om samen met mij hun werkjes te maken.

Mijn verblijfplaats in Benin tja… anders zal ik er maar vanzeggen. Het is een ongelofelijk groot huis waar ik momenteel als enigevrijwilliger ben. Afgelopen week zijn er 3 dagen 2 meisjes uit België geweestvoor de introductie hier te volgen. Erg gezellig momenteel ben ik alleen ikleef bij mama (ik weet niet hoe ze echt heet) en Joseline. Mama is zo oud alsmijn eigen mama (mam zal geen leeftijd noemen) zijn werk van maandag tot en metvrijdag en is daarbuiten veel in de kerk. Wel is ze heel erg aardig maar somseen beetje moeilijk te peilen. Gelukkig spreekt ze een beetje engels als ik erin het frans nog niet helemaal uit kom kan ik het in het engels proberen.Joseline is van dezelfde leeftijd als ik. Zij kookt wast poetst en werkt ook zemaakt kleding een stukje verderop. Erg lief maar spreekt niet zo goed frans, ikook niet maar communiceren met handen en voeten gaat prima. Einde van de weekkomt er een meisje terug zij is voor twee weken rond trekken in Ghana met eenandere vrijwilliger. Geholpen om een plan te maken want als je over Afrika gaatgoogelen word je niet veel wijzer. Fijn als ze weer terug is alleen duren dedagen soms wel lang. Al met al ze zijn ongelofelijk lief en zorgen goed voor memaar alleen is ook maar alleen.

Wel begin ik thuis te missen misschien wel door het switchenvan land niet zo goed de taal spreken de verschillen en natuurlijk dat heteinde in zicht begint te komen maar ik ga er zeker nog wat moois van maken.

Benin is voor mijn gevoel meer Afrika dan Ghana. Nog niet zoingesteld op toeristen en vrijwilligers maar nog echt Afrika.

Volgende keer meer nu naar mijn fransen les toe!

Nog even een laatste update over Ghana. Met een anderevrijwilliger geregeld dat die van het gedoneerde geld nog 50 zakken cement voorde nieuwe school gaat kopen en een hoop schriften en pennen voor de school vanhet weeshuis. (al weet ik niet meer of ik dat over die schriften en pennen alverteld had.) er is meer geld naar Ghana toe omdat het in Benin nog een beetjelastig is (ik weet nog niet waaraan ik het uit moet geven om ze te helpen) enik het geld graag goed wil besteden. En tenslotte ben ik over 3 weken alweerthuis.

Reacties

Reacties

Elsbeth

We beginnen af te tellen Veerle. Werk ze nog en tot over 2 weken????

Elly van lieshout

Nou je hebt echt een hele ervaring gehad ook fijn als je dalijk weer thuis bend
Heeft nu toch wel lang geduurt
Maak er nog iets van meisje en we zien elkaar sneldikke kus

José

Super wat je daar allemaal doet Veerle!! Hopelijk kun je nog even genieten van de laatste paar weken daar.. Heel veel plezier en succes nog!! Xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active