veerlevdsluis.reismee.nl

update 4

Laatste tijd niet zo veel zin en vooral tijd gehad om te schrijven. Deze 2,5 week doorgebracht met werken op de school. Bij ons kan je zeggen dat het groep 3 en 4 zou zijn een combinatieklas. Wat het vooral zo moeilijk maakt om te schrijven zijn de kinderen. Dat maakt wel het werk leuker voor mij. De kinderen zijn allemaal zo ongelofelijk lief en enthousiast dat is wat je aan ze ziet. Maar in de klas word respect afgedwongen door te slaan en te dreigen. Door de hele klas tegen een kind schaam je te laten roepen. Gelukkig had ik een juffrouw waar het wel bespreekbaar was en die open staat voor nieuwe dingen. Veel gesproken over hoe het gaat. Na twee weken in overleg wat kinderen in de klas verplaatst. Vaste plaatsen hebben ze natuurlijk wel. En sommige kinderen proberen wat meer tijd te geven. Ook dingen meerdere malen uitleggen dat kinderen het niet meteen snappen hoeft naar mijn mening niet te betekenen dat ze lui zijn. Ik heb het idee dat ik hier in deze klas wel echt iets heb kunnen betekenen.

Buiten in de pauzes word er nergens op ingegrepen geprobeerd om met 3 andere vrijwilligers van het weeshuis de kinderen steeds uit te leggen dat het ook anders kan. Wat de risicos zijn van met een stok slaan of met stenen naar iemand gooien. Kinderen onderling vinden het normaal.

Ook meegelopen met een speciale leraar die kinderen met ernstige problemen apart neemt. Dat zijn er nog al wat hier kinderen die moeilijk leren of praten of extreem gedrag vertonen. Waarschijnlijk is dat omdat 95% van de kinderen getraumatiseerd zijn. Door mishandeling geestelijk lichamelijk en nog nooit op school te zijn geweest. En dan heb je natuurlijk ook nog kinderen met autisme adhd concentratiestoornissen, en problemen met binden aan iemand of juist iemand los laten enzovoorts. Als de kinderen bij je komen hangen dan zie je hoe ze kunnen schrikken van geluiden en littekens op hun huid. Dit maakt het ook erg moeilijk en vaak wel emotioneel.

Voor de school heb ik heel wat verd gekocht hebben we wat muren geschilderd en ben ik begonnen met dieren op een muur op het schoolplein wat tevens ook de buitenspeelplaats van het weeshuis is. Later kwamen de andere vrijwilligers helpen. Omdat er nog verf over was en de andere vrijwilligers er nog wel even zijn de verf overgedragen. Zij zullen verder gaan met de boel wat gezelliger te maken bij het weeshuis en op de school. De verf is gekocht van het donatiegeld dankjewel!!!

Intussen bij een groep voetbal jongens geweest allemaal tussen de 12 en de 21 jaar. Zij leven zelfstandig voor nu tot er meer kamers klaar waren dat daar iemand bij kan gaan wonen voor toezicht. Maar deze jongens koken zelf wassen zelf en zijn zelfstandig. Wel hebben ze de begeleiding nodig om toch een beetje op tijd te gaan slapen en iets meer ritme te krijgen. Wel trainen deze jongens zo ongeveer zes uur op een dag en sommige ervan zitten daarnaast op school. Omdat ze tot nu toe alleen maar muren hadden, en netten en beton ijzer nodig hadden voor de ramen voor de beesten en de veiligheid. Daarnaast ook zeil voor op de grond aangezien op schuimrubber matjes slapen zonder hoes en anders op het beton liggen ben ik dit voor de eerste drie kamers gaan kopen. Ook hebben ik diegene die het gemaakt heeft van het donatie geld betaald. Thnx allemaal!!!

Op school zijn ze bezig met een nieuw school gebouwtje van 10 lokalen omdat de kinderen die naar de highschool moeten nu weg moeten bij mum’s care. Dit is een probleem omdat het vaak lastig is om de kinderen ergens anders te plaatsten en vanuit mum’s care met een busje te laten ophalen en brengen is geen geld voor. Met de bouw is al begonnen de stenen en het cement zijn gedoneerd. De volgende stap was kozijnen en deuren en daarbij ook ijzer voor de raam met een net voor de beesten. Samen met mijn gastgezin overigens ook het hoofd van de school ben ik dit gaan kopen. Nu kunnen ze weer verder met de volgende stap van het bouwen van de school. Alleen wanneer het klaar is weet niemand het is en blijft natuurlijk Ghana. Ook dit heb ik volledig van het donatie geld kunnen doen en daarbij eerder al de spullen voor het ziekenhuis. Meerdere projecten een beetje. Dit gaf mij een beter gevoel er zijn nu meer mensen geholpen met het donatie geld.

En natuurlijk hebben de kindjes op straat ook een keer allemaal wat te drinken gehad en zo een hele hoop kleine dingen meer.

Dit weekend ga ik naar Benin ik ga mijn gastgezin nog een klein beetje extra geven voor de school om schriften te kopen en pennen want hier is altijd een tekort aan. Helaas heb ik zelf geen geld meer om mee te gaan.

Dankjewel voor het donatie geld een hoop mensen geholpen voor nu en hopelijk kan ik Benin weer zo veel doen!!!

Reacties

Reacties

Elsbeth

Je doet het heel goed Veerle, ik mis je wel hoor!!! En nu het bijna carnaval is mis ik ook erg je creatief brein en je handige handjes xx

Nanda

Toppie! Jij hoort daar helemaal thuis. Fijn dat je er zelf ook van geniet. Ben trots op je! ????????????

Bianca Adriaans

Wauw Veerle, wat heb je al veel goeds gedaan daar! Super, je mag trots zijn op jezelf.xx

Isy

Goed werk Veerle!

Marja

Super Veerle en het zal echt niet meevallen maar je doet heel goed werk

Arjan

Topper!

Wilma steenbakkers

Nou Veerle je bent een kanjer. Toen ik je leerde kennen op het Bekkershuis had ik dit nooit van je verwacht. Ik kan je alleen maar prijzen en een schouderklopje geven. Geweldig meis. Top van je . Iedereen is trots op je dat weet ik zeker.

Miriam

Geweldig om te lezen jou verhalen.Jij bent goed bezig daar Veerle.top hoor.Blijf je daar nog lang???? Trots op jou meid.groetjes van ons.

jo vGrinsven

Ik vind het geweldig wat je doet gr jo

Elly van lieshout

Hoi veerle
Wat goed wat jij daar allemaal doet
Petje af voor jou hoor wat zullen de kindjes gelukkig zijn met jou
Dikke kus

Oma

Wat doe je goed werk,er is weer wat geld bij, om in Benin te gebruiken.
En wat ben ik trots op je.leuk om je zo te volgen.
Liefs
Oma.

Math

Je doet het goed Veerle mijn petje af voor jou.
Met Pukkie gaat alles goed, Met onze nieuwe hond ook al is pukkie wel de baas over Tommy.

Carla

Hoi Veerle,
Mooi verhaal over het schoolleven daar. Het is triest dat zoveel kinderen getraumatiseerd zijn. Super nuttig werk doe je daar.Ik vind dat je het geweldig doet en je komt met een berg verhalen en mooie ervaringen rijker weer terug naar Nederland.lieve groet, Carla

Fréderique

Hallo lieve Veerle ik mis je en ik hoop dat alles goed gaat .En ik heb zin in dat we samen Puk uitlaten .dus je weet nu wat ik voel .kus kus kus .Fréderique

Simone

Hoi Veerle,
Super mooi verhaal! Leuk om te horen dat je de kinderen zoveel kan helpen. Het is jammer dat kinderen het niet overal zo goed hebben als in Nederland. Veel succes nog daar!

Xx Simone

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active